Menu
Město Jáchymov
městoJáchymov

Železnice

Železniční spojení Jáchymov – Ostrov

Roku 1883 byla vydána koncese pro stavbu železnice. Tu získal dr. Russ. O rok později zpracovává pražská firma Schmiedt & Halama předběžný projekt. Ten je podroben ve dnech 29.-30. 5. 1884 revizi pod vedením ing. Baziky. Výsledek je kvůli prudkému stoupání zamítavý. Město ale na stavbě trvá, a proto je 6. 2. 1894 provedena nová revize. Její výsledek je kladný a konstatuje, že stavba by stále 407 000 zlatých (45 222 zlatých na km). Město získává úvěr u Zemské banky a ten je garantován výnosem Českého sněmu ze dne 14. 4. 1894. Koncese pro stavbu byla udělena 5. 9. 1895. Vypracování projektu Provedla firma E. Gross z Vídně. Tato společnost také o rok později zahájila stavbu.

Na trati mělo vzniknout pět stanic - Schlackenwerth (Ostrov), Schlackenwerth P.H. (Zastávka), Unter-Brandt (Dolní Žďár), Ober-Brandt (Horní Žďár) a St. Joachimsthal (Jáchymov). 25. 9. 1896 byla zahájena stavba tunelu v úbočí Šibeničního vrchu. Protože poblíž stály domy, nemohl být použit dynamit a skála se musela lámat ručně. I když se pracovalo dvacet čtyři hodin denně, práce postupovala pomalu. Přibližně půl metru za den. Tunel byl proražen 14. 101 1896. Roku 1898 firma František Kuliš z Nejdku provedla do hloubky pěti metrů vyzdívku klenby. Na konci listopadu 1896 byly při policejně - technické zkoušce shledány nedostatky, z nichž nejzávaznější byl sklon trati. Ten činil 52,6 promile a to bylo o 5,6 promile více než podle projektu.

1896 byl vypraven za účasti ministra pro železnice první vlak. Pravidelná doprava byla zahájena 23. 12. 1896. Kolem roku 1900 bylo zvažováno prodloužení trati do Perninku, Božího Daru a Kovářské. Projekt byl zamítnut pro nadměrnou technickou náročnost. Byl ale krátce oprášen německou okupační správou za II. světové války. 8. 1. 1902 byla vytvořena z místní dráhy akciová společnost.

Na trati se často stávalo, že souprava v prudkém stoupání uvízla. Hlavně v zimě kvůli závějím. Cestující potom museli čekat na příjezd záložní lokomotivy více než hodinu. Proto, když se konala v roce 1927 v Radium Palaci konference států Malé Dohody, odmítli její účastníci přepravu slavnostním vlakem a do města se raději přepravili fiakry. O dva roky později uvízl na trati rumunský regent, který se v Jáchymově léčil.

Osobní přeprava byla pro nerentabilnost 15. 12. 1934 zrušena. Zároveň je podána žádost na zrušení trati, což vyvolá prudkou vlnu protestů. Město v reakci odmítá podporovat autobusovou dopravu. 15.2. 1938 přednesla delegace města na Ministerstvu železnic žádost o obnovení osobní dopravy, ale ta je zamítnuta. Na oplátku je 1. 4. 1938 vyhlášen zákaz zastavení autobusu u Radium Palce a na území města jsou zrušeny autobusové zastávky. Osobní přeprava byla zavedena až říšskou dráhou v roce 1941. 25.5. 1945 přebírá trať ČSD.

Po zahájení těžby uranu sloužila trať k jeho přepravě. Po ukončení těžby byla dráha v roce 1957 výnosem České národní rady zrušena.

Datum vložení: 7. 11. 2021 17:21
Datum poslední aktualizace: 7. 11. 2021 17:22

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2
1
3 4
1
5 6
3
7
1
8 9
1
10 11
1
12 13
1
14
15
1
16
2
17
2
18
3
19
1
20
1
21
22
1
23 24
2
25
2
26
1
27
4
28
1
29
1
30
1
1
1
2
1
3
1
4
2
5

Hlášení závad

Hlášení závad

Česká obec

​​
  • 1516rok vzniku
  • 2 381počet obyvatel
  • 672 mnadmořská výška
  • 50,77 km2rozloha